TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 03-05 grudnia 2025 w godz. 09:00 - 15:30 (szkolenie 3-dniowe po 8 godz. lek)
- szkolenie prowadzone jest w formule on-line. Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
DZIEŃ PIERWSZY: Podatek VAT - 03.12.2025r.
Wykładowca: Dariusz Polakowski- ekspert z zakresu VAT, wieloletni pracownik organów podatkowych, doświadczony wykładowca
PROGRAM:
VAT - rok 2025 (bilans)
- 1. Zasady i terminy wystawiania faktur
- a) rodzaje faktur,
- b) na kim spoczywa obowiązek wystawienia faktury i w jakich sytuacjach,
- c) „pusta faktura” i jej skutki,
- d) „refakturowanie”, (data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego i data wystawienia refaktury, refakturowanie świadczeń złożonych np. media przy wynajmie, leasingu, stawki podatkowe, podatek od nieruchomości),
- e) faktury dokumentujące otrzymanie zaliczki, zadatku, przedpłaty,
- f) w jakich sytuacjach otrzymanie zaliczki nie rodzi obowiązku rozliczenia podatku,
- g) dokumentowanie importu usług, zakupu towarów gdzie podatnikiem jest nabywca oraz WNT
- h) faktura korygująca a nota korygująca, zbiorcza faktura korygująca, faktury zwiększające i obniżające podstawę opodatkowania, termin ujęcia w rozliczeniu,
- g) duplikat faktury, faktury do paragonów, dokumenty uznawane za faktury,
- h) różnica między „anulowaniem” dokumentu a jego korektą do „zera”,
- i) wystawianie faktur do paragonów, konsekwencje za ich błędne wystawienie,
- KSeF – dobrowolny i obowiązkowy
- a) zasady funkcjonowania KSeF,
- aplikacja podatnika, mikrofirma, aplikacja mobilna,
- terminy wprowadzenia obowiązkowego KSeF,
- jakie podmioty nie mają obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
- faktury pro-forma, noty korygujące a KSeF,
- wysyłka wsadowa i interaktywna,
- tryb off-line (certyfikat wystawcy faktury),
- transakcje objęte obowiązkiem fakturowania w ramach KSeF,
- eksport, WDT, sprzedaż poza granicami Polski,
- procedura OSS i SME,
- b) definicja faktury ustrukturyzowanej,
- moment sporządzenia, wystawienia i otrzymania faktury w ramach KSeF,
- wystawianie faktur i faktur korygujących w KSeF (schema Fa (1), Fa (2), Fa (3)),
- pola obligatoryjne i fakultatywne,
- „załącznik” – schema Fa (3),
- status faktury wystawionej poza KSeF,
- możliwość wizualizacji faktury ustrukturyzowanej (np. w pdf.),
- anulowanie faktury, duplikat a KSeF,
- płatności, w tym płatności zbiorcze,
- numer KSeF faktury, w jakich sytuacjach należy się nim posługiwać,
- kursy walut w przypadku faktur wystawianych w walucie obcej,
- c) uprawnienia osób upoważnionych do pracy w KSeF,
- sytuacje w których podmiot ma obowiązek przekazania informacji o osobie administrującej systemem KSeF w firmie organom podatkowym, (druk ZAW-Fa),
- rodzaje uprawnień i sposób ich nadawania,
- sposoby identyfikacji w systemie, (tokeny),
- identyfikacja podmiotów zależnych (grupy VAT, JST), )
- ustawienia dostępu do KSeF dla pracowników podatnika oraz podmiotów z zewnątrz,
- sposób generowania tokenów,
- d) postępowanie w przypadku awarii systemu,
- brak dostępu do systemu z winy systemu,
- braku dostępu do systemu z winy podatnika,
- w jakich sytuacjach należy oznaczyć fakturę kodem QR, jaki jest termin jej wystawienia i otrzymania,
- Data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego
- a) określenie daty powstania obowiązku podatkowego,
- b) co oznacza pojęcie data wykonania usługi lub wydania towaru,
- c) data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego,
- d) w jakich sytuacjach wystawienie faktury oznacza obowiązek zapłaty podatku VAT,
- e) świadczenia o charakterze ciągłym,
- Prawo do odliczenia VAT:
- a) zasady i terminy rozliczania podatku naliczonego,
- b) przypadki w jakich nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- d) możliwość (przy spełnieniu określonych warunków) odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych,
- e) gastronomia, catering a odliczenie VAT – zasada stałości (wyrok TSUE),
- f) zasada neutralności (wyrok TSUE),
- g) należyta staranność, dobra wiara a rozliczenie podatku naliczonego.
- Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości:
- a) termin w jakim sprzedający uprawdopodabnia nieściągalność wierzytelności,
- b) warunki korzystania z ulgi na złe długi,
- c) obowiązki nabywcy,
- d) ulga na złe długi a termin płatności,
- e) sprzedaż nieruchomości – opcja opodatkowania
- f) wyrok TSUE w zakresie pierwszego zasiedlenia,
- Transakcje wewnątrzwspólnotowe
- a) warunki jakie należy spełnić aby można było uznać, iż doszło do przemieszczenia towarów,
- b) wykaz dokumentów potwierdzających przemieszczenie towarów do innego państwa członkowskiego,
- c) rola informacji podsumowującej,
- d) zakup towaru z UE od podatnika posiadającego siedzibę działalności poza terytorium RP posługującego się polskim numerem NIP.
- Eksport i import towarów oraz zaliczka w eksporcie:
- a) rozliczanie zaliczki w eksporcie towarów
- warunek wywozu towarów w terminie 6 miesięcy,
- sytuacje w jakich termin ten nie obowiązuje,
- b) eksport pośredni i bezpośredni,
- c) terminy rozliczenia eksportu w przypadku braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE,
- d) warunki spełnienie których umożliwia rozliczenie importu towarów w trybie uproszczonym,
- Świadczenia nieodpłatne.
- Wybrane orzeczenia TSUE, NSA i WSA.
- Co nas czeka w 2026 roku (JPK, KSeF).
DZIEŃ DRUGI: Podatek dochodowy - 04.05.2025
Wykładowca: Małgorzata Mazurkiewicz- biegły rewident, wykładowca z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości, m.in. w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce, członek Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów
PROGRAM:
- Zmiany wprowadzone w roku 2025 i planowane na rok 2026 oraz zagadnienia bieżące dotyczące przepisów o podatkach dochodowych:
- Obowiązki „dużych” podatników po zmianach de-regulacyjnych.
- Przyporządkowanie przychodów do właściwego okresu.
2.1. Szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.
2.2. Usługi ciągle – rozbieżności w ujęciu podatkowym i rachunkowym.
2.3. Przedpłaty i zaliczki.
2.4. Przychody ujmowane kasowo.
2.5. Rezygnacja ze zwolnienia w zakresie dotacji (nowe rozwiązanie w przepisach)– wpływ na dochód podatkowy i potrącenie kosztów podatkowych.
3. Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe.
3.1. Przyporządkowanie kosztów na przełomie lat podatkowych.
3.2. Różnice między ujęciem księgowym i podatkowym, rozliczenie kosztów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów.
3.3. Koszty wynagrodzeń składek płatnika na przełomie lat podatkowych.
4. Korekta przychodów i kosztów podatkowych.
4.1. Moment korekty.
4.2. Szczególne zasady korekty cen transferowych.
4.3. Różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.
5. Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe u podatników prowadzących księgi rachunkowe i podatkową księgę przychodów i rozchodów.
6. Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym.
6.1. Obowiązki i prawa podatników.
6.2. Odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady.
6.3. Uga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.
8. Odliczanie strat podatkowych
9. Koszty hipotetycznych odsetek tzw. NID - kiedy i jak je stosować.
10. Minimalny podatek dochodowy w praktyce - bieżące zagadnienie po pierwszym roku działania przepisów
11. Obowiązki informacyjne podatnika i płatnika po zakończeniu roku podatkowego
12. Podatek u źródła – bieżące zagadnienia i problemy
1.1 Objaśnienia podatkowe z 3 lipca 2025 r. dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła
1.2 Podatek u źródła „kaucyjny” – jak stosować przepisy w praktyce, na co zwrócić uwagę aby nie być zagrożonym sankcjami
1.3 Informacje IFT – omówienie wersji zmienionej po wprowadzeniu podatku u źródła „kaucyjnego”
1.4. Bieżące interpretacje i orzecznictwo w zakresie podatku u źródła
- Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT, zmiany wprowadzone w roku 2025 i zaplanowane na rok 2026:
- Zmiany w obszarze VAT wprowadzone w roku 2025.
1.1. Kasy fiskalne – nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień
z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych.
1.2. Zmiany stawek VAT na wybrane towary.
1.3. Zwolnienie podmiotowe z VAT art. 113 – nowe zasady zwolnień.
1.4. Modyfikacja definicji miejsca świadczenia usług (art. 28g).
1.5. Zwrot akcyzy przy zakupie i czasowej rejestracji samochodu.
1.6. Ewidencja i rozliczanie w VAT obrotu opakowaniami zwrotnymi
- Bieżące istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT związane z zamknięciem roku obrotowego 2025 i otwarciem ksiąg oraz rozliczeń w 2026.
2.1. Weryfikacja prawidłowości rozliczeń VAT w trakcie roku obrotowego:
- uzgodnienie obrotów do przychodów bilansowych i podatkowych,
- kontrola obowiązku rozliczania VAT naliczonego współczynnikiem proporcji,
- weryfikacja sald kont VAT należnego i naliczonego,
- księgowania i weryfikacja salda konta rozrachunki z US z tytułu VAT,
- zwrot podatku od wartości dodanej – analiza,
- weryfikacja dokumentacji dotyczącej transakcji międzynarodowych.
2.2. Zdarzenia po dniu bilansowym w rozliczeniach VAT, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych od dnia 1 lutego 2026:
- spóźnione faktury,
- faktury korygujące sprzedaż,
- faktury korygujące zakup.
2.3. Rozliczenia podatku od wartości dodanej oraz podatku od towarów i usług w podatku dochodowym.
2.4. Prezentacja rozliczeń VAT w sprawozdaniu finansowym – analiza przypadków.
- Zmiany w przepisach ustawy o VAT w roku 2026
3.1. Zmiany de-regulacyjne wprowadzane w 2026 – zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113)
3.2. Jak szybko i skutecznie przygotować księgi i systemy do wejścia w życie KSeF:
- Terminy wdrożenia i zakres podmiotowy obowiązku
- Wyłączenia z KSeF i okresy przejściowe
Modele fakturowania po wejściu KSeF:
- B2B: podatnicy czynni, zwolnieni, zagraniczni
- B2C, rolnicy ryczałtowi, inne podmioty szczególne
Samofakturowanie i faktury VAT RR:
- Relacje krajowe i zagraniczne
- Warunki formalne, schemy VAT RR i korekt
Dokumentowanie i ewidencjonowanie sprzedaży:
- Rodzaje transakcji, moment obowiązku podatkowego
- Faktury VAT, zaliczkowe i faktury rozliczające
- Korekty faktur,
- Kasy fiskalne a KSEF, faktury, paragony z NIP, FP, RO, WEW
- Ewidencja w JPK_VAT a KSeF, pole P1, kursy walut
- Ulga na złe długi
- Ulga na złe długi
Identyfikator wewnętrzny i zarządzanie strukturą organizacyjną:
- Jednostki wewnętrzne w KSeF
- Rola podmiotu trzeciego
- Załącznik ustrukturyzowany i występowanie o uzyskanie zgody na wysyłkę faktur z załącznikiem
Dokumentowanie i ewidencjonowanie zakupów:
- Moment odbioru faktury a termin odliczenia VAT
- Ujęcie w JPK_VAT, samochody, paliwa, koszty „pracownicze”
- Proporcja, zmiana przeznaczenia, czynności zagraniczne
Organizacyjne przygotowanie podmiotu do KSeF:
- Nowa organizacja pracy w firmie
- Wdrożenie KSeF to projekt obejmujący całą firmę oraz jej kontrahentów. Współpraca z księgowymi, IT i kontrahentami
- Elektroniczny obieg dokumentów to najlepsza reakcja na wyzwania związane z KSeF
- Interpretacje i orzecznictwo (w tym TSUE) w roku 2025 w obszarze podatku
od towarów i usług – przegląd.
- Zmiany de-regulacyjne w przepisach pozostałych ustaw prawa podatkowego
- Ustawa Ordynacja podatkowa
- Ustawa o KAS
- Ustawa o podatku od spadków i darowizn
- Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja
DZIEŃ TRZECI: Rachunkowość - 05.12.2025r.
Wykładowca: Agnieszka Gajewska- Biegły Rewident, Prezes Zarządu MAKTE Kancelaria Audytorów i Doradców Sp. z o .o. W latach 2015-2019 Prezes OR w Warszawie Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, Członek Komisji Szkoleniowych w PIBR i SKwP; ukończyła studia w Szkole Głównej Handlowej. Wykładowca: Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (szkolenia obligatoryjne), autorka artykułów z dziedziny finansów i rachunkowości. Bada sprawozdania finansowe oraz skonsolidowane sprawozdania finansowe, doradza w procesach połączenia, podziałów i przekształceń podmiotów gospodarczych. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach w rachunkowości i podatkach m.in. wdrażania robotów do procesów, AI w analizie big data, dokumentacji elektronicznej, wdrażaniu JPK
PROGRAM:
- Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz krajowych standardach rachunkowości, w tym w zakresie uproszczeń związanych z prowadzeniem ksiąg
- Zmiany w zasadach prowadzenia ksiąg rachunkowych w związku z przekazywaniem do organów zewnętrznych (JPK_KR/JPK_KR_PD)
- Przychody w ujęciu bilansowym i podatkowym - analiza kompletności, dokładności ujęcia, wycena, analiza powiązania z kosztami,
- Koszty w ujęciu bilansowym i podatkowym – analiza kompletności, dokładności ujęcia, wycena,
- Podatek dochodowy – weryfikacja prawidłowości salda, zaliczki,
- Majątek trwały – zmiany stanu majątku trwałego, potwierdzenie wartości, ewidencje bilansowe i podatkowe, inwentaryzacja,
- Środki pieniężne i instrumenty finansowe – potwierdzenie wartości, inwentaryzacja, wycena,
- Zapasy – okresowa inwentaryzacja (uwzględniając rodzaj działalności), uzgodnienie, wycena,
- Należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności – ewidencja, inwentaryzacja i odpisy aktualizujące, złe długi – bilansowe i podatkowe, sposób na uprawdopodobnienie nieściągalności (KUP)
- Zobowiązania z tytułu dostaw i usług – ewidencja, zobowiązania przedawnione, korekta 90 dni– rozliczanie, księgowanie
- Zobowiązania z tytułu podatków – uzgodnienie poprawności naliczenia podatku VAT, podatek dochodowy, ZUS
- Zobowiązania finansowe – wycena w scn, prezentacja,
- Rozliczenia międzyokresowe bierne i rezerwy – ewidencja, wycena, rozliczenie
- Przygotowanie ksiąg rachunkowych do sporządzenia sprawozdania finansowego
- harmonogram prac związanych z zamknięciem ksiąg,
- identyfikacja transakcji po dniu bilansowym i ich wpływ na księgi, sprawozdanie finansowe i rozliczenia podatkowe, w tym:
- wycena wybranych składników aktywów i pasywów związana z informacjami po dniu bilansowym
- konsekwencje ujawnionych nadwyżek i niedoborów podczas inwentaryzacji i ich udokumentowanie
- korekty lat ubiegłych
- Sporządzanie sprawozdania finansowego – elementy, forma, najczęściej występujące problemy.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.
OPŁATA
- 1190,00 zł od osoby
- 1100,00 zł dla członków oddziału SKwP we Włocławku
-
Warunkiem udzielenia rabatu członkom Oddziału Okręgowego we Włocławku SKwP są na bieżąco opłacone składki członkowskie.
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
INFORMACJE DODATKOWE
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest nadesłanie karty zgłoszenia e-mail’em na nasz adres: biuro@wloclawek.skwp.pl lub poprzez formularz online na stronie internetowej oraz dokonanie wpłaty na nasze konto nr 94 1020 5170 0000 1902 0005 5665 do dnia poprzedzającego szkolenie. Jeżeli do dnia poprzedzającego szkolenie należność ureguluje zbyt mała ilość osób to szkolenie zostanie odwołane (informacja zostanie wysłana drogą mailową).
Rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić bezwzględnie w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty mailowej) najpóźniej do dnia poprzedzającego szkolenie. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia przez zgłaszającego w wysokości 100%. Nieuczestniczenie w szkoleniu nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.
Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone jest imiennym Zaświadczeniem, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 6 października 2023r. (Dz. U. poz. 2175).