Planowany termin realizacji kursu: 30, 31 sierpnia 2021 r.
oraz 06 ,07 września 2021 r.
Wykładowca:
Dariusz Polakowski- absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, podyplomowych studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Uniwersytecie Warszawskim. Wieloletni pracownik organów podatkowych. W okresie pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi w administracji. Przeprowadził ponad 2 tysiące szkoleń i wykładów z zakresu podatku od towarów i usług, których uczestnikami byli pracownicy organów podatkowych, doradcy podatkowi, pracownicy pionów ekonomiczno – księgowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek samorządu terytorialnego. Autor lub współautor publikacji związanych z problematyką podatku VAT. Jest osobą wysoce komunikatywną o ogromnym doświadczeniu i nie kwestionowanej wiedzy
Charakterystyka kursu:
Kurs "Podatek VAT od A do Z" jest szkoleniem prowadzonym w formie warsztatów , co pozwala słuchaczom połączyć teorię z praktycznymi czynnościami związanymi z funkcjonowaniem podatku VAT, jest kompleksowym kursem na temat konstrukcji i funkcjonowania podatku od towarów i usług. Szkolenie kierowane jest do osób, które chcą od podstaw poznać podatek VAT jak i do tych, którzy chcą usystematyzować , ugruntować i zaktualizować swoja wiedzę w podatku VAT.
Uczestnicy kursu otrzymują materiały szkoleniowe niezbędne do efektywnej realizacji procesu kształcenia. Zagadnienia kursowe omawiane są w sposób praktyczny przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb uczestników kursu o różnym poziomie doświadczenia w pracy w dziele księgowości.
Program kursu: I Dzień (8 h) 1. Zakres przedmiotowy – czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - dostawa towarów za wynagrodzeniem i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju - świadczenia nieodpłatne: darowizny, poczęstunki w zakładzie pracy (kawa, herbata, ciastka itp.) użycie składników majątku firmy na cele osobiste, bony jednego i różnego przeznaczenia)), - eksport towarów, import towarów, - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, - import usług, zakup towarów dla których podatnikiem jest nabywca, - zasady opodatkowania spisu z natury, - czynności wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT. 2. Zwolnienie podmiotowe oraz zasady rejestracji dla celów VAT - rejestracja podmiotu, możliwość odmowy rejestracji, odpowiedzialność solidarna pełnomocnika, - rozszerzenie katalogu przesłanek umożliwiających wykreślenie podatnika z rejestru podatników VAT, - zwolnienie podmiotowe – limit i wyłączenia. 3. Podstawa opodatkowania - zasady ustalania podstawy opodatkowania (zasada generalna i szczególne przypadki), - podstawa opodatkowania z tytułu WNT, - świadczenia złożone, dostawa nieruchomości, - elementy podstawy opodatkowania przy odwrotnym obciążeniu, - przypadki w jakich podstawa opodatkowania winna być podwyższona o koszty transportu, opakowań, ubezpieczenia,. 4. Miejsce świadczenia - miejsce świadczenia przy dostawie towarów, - miejsce świadczenia usług (zasady ogólne, usługi budowlane, usługi poligraficzne, najem, dzierżawa, leasing, media), - miejsce świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, II Dzień (8 h) 5. Obowiązek podatkowy - moment powstania obowiązku podatkowego - zasady ogólne, - świadczenia o charakterze ciągłym, - moment powstania obowiązku podatkowego - zasady szczególne (m.in. usługi budowlane, najmu, leasingu, dostawa mediów) - „refakturowanie” świadczeń, zaliczki, świadczenia poza terytorium Polski, - obowiązek podatkowy u podatników rozliczających się wg metody kasowej, - obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek. 6. Stawki podatku VAT - rodzaje stawek podatkowych, - zasady stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów oraz WDT, wymogi dotyczące dokumentacji, - zwolnienia przedmiotowe. 7. Zasady i terminy dotyczące wystawiania faktur VAT - faktury VAT jako dokumenty rejestrujące wykonanie czynności opodatkowanych, - zasady i terminy wystawiania faktur, - faktury korygujące i noty korygujące, duplikaty oraz inne dokumenty uznawane za faktury, - terminy rozliczenia faktur korygujących zmniejszających i zwiększających wartość sprzedaży, - paragon jako faktura, faktury elektroniczne, - refakturowanie i anulowanie faktury VAT, faktury pro-forma, autofakturowanie, - skutki podatkowe związane z wystawieniem faktury wcześniej niż 30 dni przed wykonaniem świadczenia, - faktury do paragonów, w jakich sytuacjach dopuszcza się korektę numeru NIP na paragonie, - faktury dokumentujące świadczenia objęte obowiązkowym mechanizmem płatności podzielonej, - przy spełnieniu jakich warunków wystawienie faktury rodzi obowiązek odprowadzenia podatku w trybie art. 108 ustawy o VAT, - odpowiedzialność karna i karna-skarbowa. III Dzień (8 h) 8. Odliczanie i zwrot podatku - źródło podatku naliczonego, - terminy odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupów krajowych, importu usług, WNT, zakupu towarów dla których podatnikiem jest nabywca, faktur metoda kasowa, - błędnie wystawione faktury a prawo do odliczenia podatku naliczonego, - rozliczanie podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży (korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych i nieruchomości zastosowanie współczynnika i pre-współczynnika), - rozliczenie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (zasady i terminy zwrotu), - przypadki w jakich nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. 9. JPK: - struktury JPK, - kody świadczeń oraz transakcji, - sankcje za przesyłanie ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości, - terminy korygowania JPK zawierającego błędy. IV Dzień (6 h) 10. Zagadnienia wybrane: - Biała lista podatników VAT: a) zakres danych przechowywanych w rejestrze podatników, b) możliwości w zakresie weryfikowania wiarygodności kontrahenta, c) konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub na rachunek nieujęty w wykazie w podatku VAT oraz CIT i PIT, d) odpowiedzialność solidarna w trybie przepisów ordynacji podatkowej oraz warunki po spełnieniu których instytucja ta nie ma zastosowania. - Obowiązkowy mechanizm płatności podzielonej dla wybranych transakcji: a) lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment, b) obowiązek posiadania rachunku rozliczeniowego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment, c) sposób dokonania zapłaty a mechanizm podzielonej płatności, d) wartość transakcji a mechanizm podzielonej płatności, e) obowiązkowe oznaczenia na fakturach w związku z MPP, f) konsekwencje podatkowe za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienie faktury dla transakcji objętej obowiązkowym MPP, g) obowiązkowy MPP a koszty uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego, h) możliwość opłacania zaliczki oraz dokonanie jednego przelewu w systemie MPP za więcej niż jedną fakturę, - Ulga na złe długi: a) warunki i zasady stosowania ulgi, b) orzecznictwo TSUE w tym zakresie. 11. Rozwiązanie przykładu praktycznego zawierającego kilkadziesiąt operacji gospodarczych W trakcie spotkania omówionych zostanie kilkadziesiąt różnego rodzaju zdarzeń gospodarczych z którymi uczestnicy mają do czynienia w swoim życiu zawodowym.
Proces nauczania objętego programem nauczania realizowany jest poprzez:
1.Zajęcia wykładowo – seminaryjne, studium przypadków.
2.Zajęcia warsztatowe (ćwiczenia), rozwiązywanie zadań oraz analiza przykładów.
3.Naukę własną słuchacza.
Oznacza to, że wiedza przekazana podczas zajęć teoretycznych oraz praktycznych musi zostać ugruntowana w drodze samodzielnego studiowania materiałów czy rozwiązywania przygotowanych przez wykładowcę ćwiczeń praktycznych.
Sposób i forma zaliczenia:
Formą zaliczenia kursu jest obecności na 80 % godzin lekcyjnych (obecność na 3 z 4 spotkań) potwierdzona podpisem na imiennych listach. Uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu na podstawie §22 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. poz. 652).
W RAMACH SZKOLENIA ZAPEWNIAMY:
- udział w szkoleniu, możliwość zadawania pytań,
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (plik pdf),
- zaświadczenie o ukończeniu zajęć, które zostanie wysłane pocztą elektroniczną na adres podany w formularzu zgłoszenia.
INFORMACJE DOTYCZĄCE UDZIAŁU W SZKOLENIU:
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest pisemne zgłoszenie (przycisk ZAPISZ SIĘ) oraz dokonanie wpłaty najpóźniej na 3 dni przed terminem szkolenia.
- Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.
- Rezygnacja za udział w szkoleniu wymagana bezwzględna forma pisemna za pośrednictwem poczty mailowej najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem.
- Szkolenie odbędzie się w formule on-line za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego prowadzenia zajęć.
- Wymagania techniczne: komputer z kamerą i głośnikiem , dostęp do Internetu ( przeglądarka Chrome lub Edge)
- Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką.
Opłata:
880,00 zł od osoby
790,00 zł dla członków oddziału
-
Warunkiem udzielenia rabatu członkom Oddziału Okręgowego we Włocławku SKwP są
na bieżąco opłacone składki członkowskie.
Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać na nasze konto nr 94 1020 5170 0000 1902 0005 5665 Jeżeli do dnia poprzedzającego szkolenie należność ureguluje zbyt mała ilość osób to szkolenie zostanie odwołane (informacja zostanie wysłana drogą mailową).
- Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Serdecznie zapraszamy!!!