TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 04 grudnia 2025 w godz. 09:00 - 15:30 (8 godz. lek)
- szkolenie prowadzone jest w formule on-line. Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
WYKŁADOWCA
Małgorzata Mazurkiewicz- biegły rewident, wykładowca z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości, m.in. w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce, członek Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów
PROGRAM
- Zmiany wprowadzone w roku 2025 i planowane na rok 2026 oraz zagadnienia bieżące dotyczące przepisów o podatkach dochodowych:
- Obowiązki „dużych” podatników po zmianach de-regulacyjnych.
- Przyporządkowanie przychodów do właściwego okresu.
2.1. Szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.
2.2. Usługi ciągle – rozbieżności w ujęciu podatkowym i rachunkowym.
2.3. Przedpłaty i zaliczki.
2.4. Przychody ujmowane kasowo.
2.5. Rezygnacja ze zwolnienia w zakresie dotacji (nowe rozwiązanie w przepisach)– wpływ na dochód podatkowy i potrącenie kosztów podatkowych.
3. Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe.
3.1. Przyporządkowanie kosztów na przełomie lat podatkowych.
3.2. Różnice między ujęciem księgowym i podatkowym, rozliczenie kosztów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów.
3.3. Koszty wynagrodzeń składek płatnika na przełomie lat podatkowych.
4. Korekta przychodów i kosztów podatkowych.
4.1. Moment korekty.
4.2. Szczególne zasady korekty cen transferowych.
4.3. Różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.
5. Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe u podatników prowadzących księgi rachunkowe i podatkową księgę przychodów i rozchodów.
6. Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym.
6.1. Obowiązki i prawa podatników.
6.2. Odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady.
6.3. Uga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.
8. Odliczanie strat podatkowych
9. Koszty hipotetycznych odsetek tzw. NID - kiedy i jak je stosować.
10. Minimalny podatek dochodowy w praktyce - bieżące zagadnienie po pierwszym roku działania przepisów
11. Obowiązki informacyjne podatnika i płatnika po zakończeniu roku podatkowego
12. Podatek u źródła – bieżące zagadnienia i problemy
1.1 Objaśnienia podatkowe z 3 lipca 2025 r. dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła
1.2 Podatek u źródła „kaucyjny” – jak stosować przepisy w praktyce, na co zwrócić uwagę aby nie być zagrożonym sankcjami
1.3 Informacje IFT – omówienie wersji zmienionej po wprowadzeniu podatku u źródła „kaucyjnego”
1.4. Bieżące interpretacje i orzecznictwo w zakresie podatku u źródła
- Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT, zmiany wprowadzone w roku 2025 i zaplanowane na rok 2026:
- Zmiany w obszarze VAT wprowadzone w roku 2025.
1.1. Kasy fiskalne – nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień
z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych.
1.2. Zmiany stawek VAT na wybrane towary.
1.3. Zwolnienie podmiotowe z VAT art. 113 – nowe zasady zwolnień.
1.4. Modyfikacja definicji miejsca świadczenia usług (art. 28g).
1.5. Zwrot akcyzy przy zakupie i czasowej rejestracji samochodu.
1.6. Ewidencja i rozliczanie w VAT obrotu opakowaniami zwrotnymi
- Bieżące istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT związane z zamknięciem roku obrotowego 2025 i otwarciem ksiąg oraz rozliczeń w 2026.
2.1. Weryfikacja prawidłowości rozliczeń VAT w trakcie roku obrotowego:
- uzgodnienie obrotów do przychodów bilansowych i podatkowych,
- kontrola obowiązku rozliczania VAT naliczonego współczynnikiem proporcji,
- weryfikacja sald kont VAT należnego i naliczonego,
- księgowania i weryfikacja salda konta rozrachunki z US z tytułu VAT,
- zwrot podatku od wartości dodanej – analiza,
- weryfikacja dokumentacji dotyczącej transakcji międzynarodowych.
2.2. Zdarzenia po dniu bilansowym w rozliczeniach VAT, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych od dnia 1 lutego 2026:
- spóźnione faktury,
- faktury korygujące sprzedaż,
- faktury korygujące zakup.
2.3. Rozliczenia podatku od wartości dodanej oraz podatku od towarów i usług w podatku dochodowym.
2.4. Prezentacja rozliczeń VAT w sprawozdaniu finansowym – analiza przypadków.
- Zmiany w przepisach ustawy o VAT w roku 2026
3.1. Zmiany de-regulacyjne wprowadzane w 2026 – zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113)
3.2. Jak szybko i skutecznie przygotować księgi i systemy do wejścia w życie KSeF:
- Terminy wdrożenia i zakres podmiotowy obowiązku
- Wyłączenia z KSeF i okresy przejściowe
Modele fakturowania po wejściu KSeF:
- B2B: podatnicy czynni, zwolnieni, zagraniczni
- B2C, rolnicy ryczałtowi, inne podmioty szczególne
Samofakturowanie i faktury VAT RR:
- Relacje krajowe i zagraniczne
- Warunki formalne, schemy VAT RR i korekt
Dokumentowanie i ewidencjonowanie sprzedaży:
- Rodzaje transakcji, moment obowiązku podatkowego
- Faktury VAT, zaliczkowe i faktury rozliczające
- Korekty faktur,
- Kasy fiskalne a KSEF, faktury, paragony z NIP, FP, RO, WEW
- Ewidencja w JPK_VAT a KSeF, pole P1, kursy walut
- Ulga na złe długi
- Ulga na złe długi
Identyfikator wewnętrzny i zarządzanie strukturą organizacyjną:
- Jednostki wewnętrzne w KSeF
- Rola podmiotu trzeciego
- Załącznik ustrukturyzowany i występowanie o uzyskanie zgody na wysyłkę faktur z załącznikiem
Dokumentowanie i ewidencjonowanie zakupów:
- Moment odbioru faktury a termin odliczenia VAT
- Ujęcie w JPK_VAT, samochody, paliwa, koszty „pracownicze”
- Proporcja, zmiana przeznaczenia, czynności zagraniczne
Organizacyjne przygotowanie podmiotu do KSeF:
- Nowa organizacja pracy w firmie
- Wdrożenie KSeF to projekt obejmujący całą firmę oraz jej kontrahentów. Współpraca z księgowymi, IT i kontrahentami
- Elektroniczny obieg dokumentów to najlepsza reakcja na wyzwania związane z KSeF
- Interpretacje i orzecznictwo (w tym TSUE) w roku 2025 w obszarze podatku
od towarów i usług – przegląd.
- Zmiany de-regulacyjne w przepisach pozostałych ustaw prawa podatkowego
- Ustawa Ordynacja podatkowa
- Ustawa o KAS
- Ustawa o podatku od spadków i darowizn
- Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.
OPŁATA
- 430,00 zł od osoby
- 400,00 zł dla członków oddziału SKwP we Włocławku
-
Warunkiem udzielenia rabatu członkom Oddziału Okręgowego we Włocławku SKwP są na bieżąco opłacone składki członkowskie.
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
INFORMACJE DODATKOWE
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest nadesłanie karty zgłoszenia e-mail’em na nasz adres: biuro@wloclawek.skwp.pl lub poprzez formularz online na stronie internetowej oraz dokonanie wpłaty na nasze konto nr 94 1020 5170 0000 1902 0005 5665 do dnia poprzedzającego szkolenie. Jeżeli do dnia poprzedzającego szkolenie należność ureguluje zbyt mała ilość osób to szkolenie zostanie odwołane (informacja zostanie wysłana drogą mailową).
Rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić bezwzględnie w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty mailowej) najpóźniej do dnia poprzedzającego szkolenie. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia przez zgłaszającego w wysokości 100%. Nieuczestniczenie w szkoleniu nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.
Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone jest imiennym Zaświadczeniem, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 6 października 2023r. (Dz. U. poz. 2175).