TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 17 i 18 września 2025 r. od godz. 09.00 do 15.00 (2 dni po 8 godzin)
- Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
WYKŁADOWCA
Dorota Łabuda - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku pedagogika oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie - studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe. Biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach, były wieloletni pracownik administracji podatkowej w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, posiadający ponad 29 letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa), Ma status trenera z ramienia Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Wieloletni wykładowca kursów i szkoleń, współpracujący między innymi oddziałami okręgowymi Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach.
CEL SZKOLENIA:
jest uzyskanie przez uczestników wiedzy na temat rewolucyjnych zmian w zakresie fakturowania polegających na wdrożeniu faktury ustrukturyzowanej, czyli tzw. e-Faktury. Szkolenie obejmuje najnowsze regulacje wynikające z ustawy o obligatoryjnym KSeF.
Szkolenie podzielone jest na części bardziej teoretyczne i praktyczne. Omówione zostaną zasady funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oraz sposób nadawania i możliwej struktury uprawnień w firmie. Ta część jest wzbogacona o zasady generowania tokenów uwierzytelniających przez Aplikację Klienta udostępnioną przez Ministerstwo Finansów.
W drugiej części szkolenia omówiona zostanie szczegółowo drugi (najnowszy) wariant schemy FA(2) przedstawiającej treść e-Faktury. W tej części wykładowca omówi w szczególności, w jaki sposób firmy przeprowadzają wdrożenia KSeF. oraz wystawiają, odbierają i weryfikują e-Faktury. Zostaną przekazane praktyczne wskazówki dotyczące obiegu faktur w firmie.
PROGRAM
Część I. Krajowy System e Faktur – stan prawny na 1 października 2025 r. Jakie zmiany przed nami?
- Co to jest faktura ustrukturyzowana, Krajowy System e-Faktur (KSeF) oraz Platforma Elektronicznego Fakturowania. Rozwiązania wprowadzone przez Ministerstwo Finansów
- Zasady działania Krajowego Systemu e Faktur.
- Etapy wdrożenia KSeF w firmie: co należy ustalić, jak i kto powinien szykować się do zmian.
- audyt oprogramowania i wzoru faktury
- wypracowanie schematu obiegu dokumentów i dostosowanie rodzajów uprawnień
- w czym systemy księgowe mogą zastąpić księgową
- Jak wykorzystać system testowy?
- Podatnik VAT czynny – jak i od kiedy korzysta z KSeF?
- Podatnik VAT zwolniony – jak i od kiedy korzysta z KSeF?
- Kto może korzystać z KSeF w podmiotach gospodarczych:
- rodzaje uprawnień u sprzedawcy i sposoby ich pozyskania
- struktura uprawnień w JST i jednostkach powiązanych
- rodzaje uprawnień u nabywcy i sposoby ich pozyskania
- uprawnienia dla osób i podmiotów trzecich – kto w imieniu podatnika może obsługiwać system KSeF, jak nadawać uprawnienia.
- uprawnienia zawężone – jak w firmie wykorzystać ID wewnętrzne
- praca on line i off line – dla kogo?
- jak się uwierzytelniać w systemie KSef
- co to jest token, jak go uzyskać, jakie ma funkcje i jak działa.
- co to jest certyfikat autoryzacyjny – jakie zmiany zapowiada Ministerstwo Finansów
- Jakie faktury są w obiegu po 1 stycznia 2025 r. Jakie będą po wprowadzeniu obowiązkowego KSEF. Co z paragonami z NIP nabywcy, fakturami wystawianymi przez kasy rejestrujące, fakturami dla klientów indywidualnych?
Część II. Omówienie schemy FA(2) i FA(3) Jaka jest treść e-Faktury? Czym różnią się faktura elektroniczna od ustrukturyzowanej
- Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące zasad wystawiania faktur a schema FA (2)
- nagłówek e-Faktury.
- dane sprzedawcy, nabywcy.
- podmiot trzeci na fakturze. Co to jest rola?
- nowe wymogi dla daty sprzedaży.
- pola obligatoryjne/opcjonalne/ fakultatywne.
- gdzie umieścić dane dodatkowe dla swoich faktur?
- Rodzaje faktur przewidzianych w schemie FA (2) – jak je wystawić?
- wymogi dla faktur korygujących.
- wymogi dla faktur zaliczkowych - kiedy faktura „ZAL” a kiedy „ROZ”.
- faktura uproszczona
- Jakich praktycznych rozwiązań nie ma w KSeF ?
- noty korygujące;
- załączniki do faktur;
- anulowanie faktury;
- faktury pro-forma.
- Węzły: „Rozliczenie”, „Płatność”, „Warunki Transakcji”.
- Stopka e-Faktury.
Część III. Obieg dokumentów w firmie. Kontrole biznesowe a faktura ustrukturyzowana.
- Faktura ustrukturyzowana u sprzedawcy:
- dokumentacja obrotu profesjonalnego i indywidualnego, nowy obieg dokumentów
- faktura wystawiona do paragonu
- faktura dla kontrahenta zagranicznego
- data wystawienia faktury ustrukturyzowanej a pole P 1 schemy FA (2)
- data wysyłki dokumentu do KSeF a stosowany kurs dla faktury
- zasady wystawiania i wysyłania faktur i korygujących faktur ustrukturyzowanych: reguły i wyjątki, kontrole biznesowe przy fakturach
- obowiązek oznaczenia faktury ustrukturyzowanej kodem QR umożliwiającym dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur – kiedy?
- awaria systemu – jak się zachować
- faktura korygująca a zasady korekty podatku należnego – co nas czeka po zmianach.
- likwidacja duplikatów ?
- Faktura ustrukturyzowana u nabywcy – jak zorganizować obieg dokumentów; czy faktury na zakup przysporzą dużo więcej pracy?
- nowy obieg dokumentów – faktura widoczna tylko dla niektórych księgowych
- faktura od kontrahenta zagranicznego – co dalej?
- data otrzymania faktury ustrukturyzowanej i faktury korygującej, kontrole biznesowe przy fakturach zakupu,
- awaria systemu – jak się zachować
- faktura korygująca a zasady korekty podatku naliczonego – co nas czeka po zmianach.
- likwidacja duplikatów ?
- faktura VAT RR po zmianie przepisów.
- nowe wymogi przy wykonywaniu komunikatów przelewu i przelewów bankowych (nr KSeF).
- Proponowana nowelizacja zasad prowadzenia i raportowania JPK_V7 – nowe pozycje
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych oraz pozostałej dokumentacji podatkowej.
- Zmiany na białej liście – informacja o obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
- Korzyści i zagrożenia przy stosowaniu e-Faktur. Zwrot w terminie 40 dni podstawowym terminem zwrotu.
- Kary pieniężne za błędy w KSeF: jakie, dla kogo, od kiedy.
Część IV. Kolejne nowelizacje przepisów planowane i dokonane przez Ministra Finansów. Czy będą miały wpływ na wdrażanie KSeF Załączniki do faktur ustrukturyzowanych.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.
OPŁATA
- 900,00 zł od osoby
- 810,00 zł dla członków oddziału SKwP we Włocławku
-
Warunkiem udzielenia rabatu członkom Oddziału Okręgowego we Włocławku SKwP są na bieżąco opłacone składki członkowskie.
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
INFORMACJE DODATKOWE
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest nadesłanie karty zgłoszenia e-mail’em na nasz adres: biuro@wloclawek.skwp.pl lub poprzez formularz online na stronie internetowej oraz dokonanie wpłaty na nasze konto nr 94 1020 5170 0000 1902 0005 5665 do dnia poprzedzającego szkolenie. Jeżeli do dnia poprzedzającego szkolenie należność ureguluje zbyt mała ilość osób to szkolenie zostanie odwołane (informacja zostanie wysłana drogą mailową).
Rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić bezwzględnie w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty mailowej) najpóźniej do dnia poprzedzającego szkolenie. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia przez zgłaszającego w wysokości 100%. Nieuczestniczenie w szkoleniu nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.
Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone jest imiennym Zaświadczeniem, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 6 października 2023r. (Dz. U. poz. 2175).